Get Adobe Flash player

Over Ria

Al heel wat jaren werk ik met plezier en voldoening in het (speciaal en regulier) onderwijs. In het begin als leerkracht, later als remedial teacher en intern begeleider (coördinator leerlingenzorg)
en tegenwoordig 
als specialist op het gebied van onderwijs aan leerlingen met een lichamelijke- of verstandelijke beperking, langdurige ziekte of gedrags- e/o leerproblemen.

DSC01559kl

Zowel met de kinderen op school als met mijn eigen drie kinderen thuis heb ik altijd graag geschilderd en getekend. Ik ben ervan overtuigd dat creativiteit, in welke vorm dan ook, je helpt om ruimer te denken. Het leert je goed te kijken (dus echt te zien) en te genieten van alles wat anders, mooi, uniek en oorspronkelijk is. Een tekening of schilderij kan nooit goed of fout zijn, hooguit anders dan je had bedoeld. Maar ook daarvan leer je; je herstelt je vergissing of accepteert dat iets soms anders gaat dan je had verwacht of gehoopt.  

In mijn werk heb ik ervaren dat een kind zich pas volledig kan ontwikkelen wanneer het goed in zijn of haar vel steekt en er geen belemmeringen zijn op sociaal en/of emotioneel vlak. Het is mijn missie om, wanneer deze ontwikkeling stagneert, samen met het kind op zoek te gaan naar zijn of haar unieke kwaliteiten zodat het weer vertrouwen krijgt in eigen kunnen en mogelijkheden. Om hieraan tegemoet te komen heb ik opleidingen en cursussen gevolgd o.a. op het gebied van (kinder-)coaching, communicatie, sociale vaardigheids- en weerbaarheidstrainingen voor kinderen.

 

Maar.. niet ieder kind kán of houdt ervan om te praten over wat hem of haar dwars zit.

Waar vrijwel ieder kind wél van houdt is tekenen en schilderen. Door te tekenen laat een kind (onbewust) veel van zichzelf zien.
Om mij te specialiseren als kindertekentherapeut volgde ik de opleiding aan de Kolam, tekenschool voor kunst en communicatie, in Zutphen waar ik in 2013 mijn diploma behaalde. In deze opleiding viel voor mij alles samen; het plezier in tekenen en schilderen, het werken met kinderen en het samen zoeken naar oplossingen of alternatieven bij problemen.

Met enthousiasme, openheid, warmte en oprechte interesse wil ik samen met uw kind op zoek naar zijn of haar eigen kwaliteiten en kracht.
En tekeningen zijn eerlijk en uniek, ze zeggen vaak meer dan woorden ooit kunnen.